Type 1 og type 2 stik

Type 2 stik

Forklaring af type 1 og type 2 stik

Hvad er de mest populære stik at oplade elbilen med? Før i tiden blev type 1 brugt mest, men type 2 har overtaget. De bliver begge brugt til opladning i hjemmet og er begge AC stik.

Hvad er forskellen mellem type 1 og type 2 stik?

Den store forskel mellem de 2 stiktyper er hvor mange faser de kan oplade med. På billedet ovenfor ses det, at type 1 stikket har færre pins end type 2 stikket. Det er netop fordi type 1 stikket kun kan oplade med 1 fase – og derved højst 7,2kW (230V 32A). Type 1 stikket bliver næsten ikke brugt længere i Europa.

 

Type 1 stik

  • 1 faset
  • Kommunikation med ladeboks og elbil
  • Op til 7kW opladning (3,6kW – 7kW)
  • Sjælden i Europa
  • Ingen låsemekanisme

Type 2 stik

  • Mulighed for 3 faset opladning
  • Kommunikation med ladeboks og elbil
  • Populær i Europa
  • Op til 22kW (3,6kW – 22kW)
  • Mulighed for at låse stikket fast ved opladning (vores stik har låsemekanisme – køb ladeboksen her)
  • Læs mere om det universelle type 2 stik her

Type 2 kabel

Type 2 stik

Nedenfor kan du se eksempler på biler med henholdsvis type 1 og type 2. Kontrollér altid selv om bilfabrikanten har opgraderet deres model med type 2. Listen er blot retningsgivende. 

Type 1 Type 2
Chevrolet Volt VW e-Golf 
Citroen C-Zero VW e-Up 
Ford Focus Electric Mercedes Class E
Toyota Prius Audi A3 e-Tron 
Mitsubishi I-Miev Mercedes S500
Nissan NV200 SE Van  Mercedes SLS
Nissan Leaf BMW i8
Peugeot Ion Mercedes Vito Van
Renault Fluence Porsche Panamera
Renault Kangoo Chevrolet Spark
  Volvo V60
  BMW i3
  VW e-Golf 
  VW e-Up 
  Mercedes Class E

Ladeboks med type 2 stik

Vores ladeboks bliver installeret med type 2 stikket og har indbygget låsemekanisme der højner sikkerheden. Låsemekanismen kan vi låse og åbne gennem vores backend system, så hvis du oplever problemer med din ladeboks kan vi altid blive kontakte. 

Vi sælger kun ladebokse med type 2 stik, og type 1 stik har vi udfaset.

Køb nu