Forklaring af type 1 og type 2 stik
Hvad er de mest populære stik at oplade elbilen med? Før i tiden blev type 1 brugt mest, men type 2 har overtaget. De bliver begge brugt til opladning i hjemmet og er begge AC stik.
Hvad er forskellen mellem type 1 og type 2 stik?
Den store forskel mellem de 2 stiktyper er hvor mange faser de kan oplade med. På billedet ovenfor ses det, at type 1 stikket har færre pins end type 2 stikket. Det er netop fordi type 1 stikket kun kan oplade med 1 fase – og derved højst 7,2kW (230V 32A). Type 1 stikket bliver næsten ikke brugt længere i Europa.
Type 1 stik
- 1 faset
- Kommunikation med ladeboks og elbil
- Op til 7kW opladning (3,6kW – 7kW)
- Sjælden i Europa
- Ingen låsemekanisme
Type 2 stik
- Mulighed for 3 faset opladning
- Kommunikation med ladeboks og elbil
- Populær i Europa
- Op til 22kW (3,6kW – 22kW)
- Mulighed for at låse stikket fast ved opladning (vores stik har låsemekanisme – køb ladeboksen her)
- Læs mere om det universelle type 2 stik her
Type 2 kabel

Type 2 stik

Nedenfor kan du se eksempler på biler med henholdsvis type 1 og type 2. Kontrollér altid selv om bilfabrikanten har opgraderet deres model med type 2. Listen er blot retningsgivende.
Type 1 | Type 2 |
Chevrolet Volt | VW e-Golf |
Citroen C-Zero | VW e-Up |
Ford Focus Electric | Mercedes Class E |
Toyota Prius | Audi A3 e-Tron |
Mitsubishi I-Miev | Mercedes S500 |
Nissan NV200 SE Van | Mercedes SLS |
Nissan Leaf | BMW i8 |
Peugeot Ion | Mercedes Vito Van |
Renault Fluence | Porsche Panamera |
Renault Kangoo | Chevrolet Spark |
Volvo V60 | |
BMW i3 | |
VW e-Golf | |
VW e-Up | |
Mercedes Class E |
Ladeboks med type 2 stik
Vores ladeboks bliver installeret med type 2 stikket og har indbygget låsemekanisme der højner sikkerheden. Låsemekanismen kan vi låse og åbne gennem vores backend system, så hvis du oplever problemer med din ladeboks kan vi altid blive kontakte.
Vi sælger kun ladebokse med type 2 stik, og type 1 stik har vi udfaset.