Roaming forklaret
Opladning på offentlige ladestationer kan nu foregå inde i drivee appen. Dette skyldes, at drivee nu er en godkendt roaming-partner i samarbejde med Hubject. Det giver os mulighed for at oplade på alle offentlige ladestationer tilghørende Clever, Ionity, Spirii, has.to.be (Tyskland) og mange mange flere. Alle vores kunder har nu adgang til tusindvis af ladestationer i hele Europa – og det kaldes roaming.
Strømpriser
Det er den pågældende operatør af ladepunktet, som fastsætter strømprisen. Det vil sige, at du blot betaler for dit forbrug via drivee appen, hvorefter drivee afregner med den pågældende operatør – drivee er altså blot mellemmanden for at gøre dem nemt og enkelt for dig at oplade ude i byen eller på farten.
Priserne svinger mellem 3,5 kr. inkl. moms til 6,5 kr. inkl. moms afhængig af type, placering og ladehastighed.
Benyt drivee appen eller din ladebrik
Når du skal starte en opladning kan du enten benytte drivee appen eller din ladebrik som du har tilknyttet din brugerprofil i drivee appen. Vi anbefaler som udgangspunkt at benytte drivee appen til at starte opladningen – herinde kan du altid se priser og det er ofte nemmere at starte opladningen derinde fra.
Hvis du oplever at opladningen ikke går i gang, skal du benytte appen til at starte opladningen, da ikke alle stationer modtager alle typer RFID kort, desværre. Husk at din ladebrik skal være tilkoblet din brugerprofil og have en betalingsmetode tilknyttet. Du kan se hvordan til tilkobler din ladebrik din profil her.

Ladebrik eller app?
Du kan altid bestille en ladebrik direkte fra vores hjemmeside – herefter sender vi den med posten til dig. Alternativt benytter du appen til at starte opladning.
Bestil ladebrikTypiske fejl
Når man skal oplade på offentlige ladestationer, så kan der opstå forskellige fejl, således at opladningen ikke vil starte. Nedenfor har vi forsøgt at liste forskellige scenarier:
- Du har ikke tilføjet et kreditkort til din profil i appen
For at starte opladningen skal du have tilføjet et betalingskort til din brugerprofil i appen. Ellers kan du ikke starte opladningen. Læs mere om hvordan du tilføjer et kreditkort i appen hvis du oplever fejl her. - Du har ikke tilføjet din ladebrik til din profil i appen
Hvis du forsøger at starte opladningen med en ladebrik, som du endnu ikke har tilsluttet din profil i vores app, så kan den ikke autorisere hvem der ønsker at starte opladningen. Du kan læse mere om hvordan du tilføjer en ladebrik på din Easee hjemmelader her. - Ladestationen er ikke funktionsdygtig
Ladeoperatørerne forsøger hele tiden at have alle sine offentlige ladepunkter funktionsdygtige. Men det kan hænde, at den pågældende ladestation som du forsøger at starte opladningen på ikke virker eller er ude af drift. - Du er ikke tålmodig nok
Det kræver lidt tålmodighed, når en opladning skal påbegyndes. Derfor skal du væbne dig med tålmodighed når du swiper din ladebrik henover en offentlig ladestation. Når du har gjort det påbegyndes der en kompliceret proces, hvor 3 forskellige systemer kommunikerer. De fleste gange kan du ikke mærke en forsinkelse, men nogle gange kan der gå lidt flere sekunder end normalt for autorisationen er godkendt. - Ladestation modtager ikke din type RFID
Alle ladebrikker har en RFID chip indbygget. Indenfor ladestander industrien er det standard, at alle ladestationer modtager MIFARE Classic eller MIFARE DESFire. Vi benytter udelukkende MIFARE DESFire med 7-bytes. Det kan godt virke lidt kompliceret, men det skyldes bl.a. pga. sikkerheden og at ID’et på brikken er unikt. Langt de fleste ladestationer kan modtage denne type, men enkelte ladestationer af lidt ældre dato, kan ikke modtage denne type. Løsningen er herved at benytte appen til at starte opladningen.
Spørgsmål til opladning på offentlige ladestationer?
Skriv gerne en mail til os på info@drivee.dk